III Kongres Edukacji Medialnej/Spotkanie badaczy i praktyków, zorganizowany wspólnie z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskim Centrum Solidarności (Gdańsk) i Centrum Nauki Experyment (Gdynia), odbył się w dniach 25-26 października 2018 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku (dzień pierwszy) oraz Centrum Nauki Experyment w Gdyni (dzień drugi).
Kongres odbywał się pod hasłem „Edukacja medialna w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu. Nowe technologie a solidarne i pluralistyczne społeczeństwo?” i poświęcony był roli nowych technologii w świecie cyfrowego konsumpcjonizmu. Jednym z ważnych zadań stojących przed edukacją medialną jest zwrócenie uwagi na paradoks nowych technologii, które z jednej strony sprzyjają demokratyzacji i pluralizacji, zaś z drugiej, za sprawą zaawansowanych i nowoczesnych komputerowych technik obliczeniowych, stają się narzędziem inwigilacji oraz manipulacji.
W trakcie Kongresu odbyły się:
- wystąpienia problemowe badaczy oraz praktyków (prof. P. Celiński z UMCS w Lublinie, prof. T. Szkudlarek z UG, Aleksandra Czetwertyńska z Centrum Cyfrowe oraz Przemysław Staroń z SWPS, prof. J. Pyżalski, UAM w Poznaniu),
- dyskusje plenarne z udziałem ekspertów, badaczy oraz praktyków (1. „Jak budować demokrację w czasach manipulacji online i fake news” – moderatorka Alicja Pacewicz; 2. „Dane, wszędzie dane! Co wiedzą o nas algortymy i co my powinniśmy o nich wiedzieć?” – moderator Onno Hansen-Staszyński; 3. „Programuj albo zostaniesz zaprogramowany. Programowanie – nowe umiejętności obywatelskie?” – moderator Wiesław Bartkowski, SWPS),
- dwa warsztaty: „Jak radzić sobie z fałszywymi informacjami” (Stowarzyszenie Demagog/Akademia Fact-Checkingu) oraz „Nowe technologie w społeczności lokalnej: diagnoza potrzeb i planowanie działań edukacyjnych” (Fundacja Nowoczesna Polska),
- debata praktyków „Cyfrowe rekomendacje dla edukacji w dobie informacyjnego konsumpcjonizmu”,
- prezentacje dobrych praktyk w zakresie edukacji medialnej,
- wystąpienia referatowe.
O Kongresie napisali: