Zarząd PTEM

Zarząd Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej

(kadencja 2024-2028)
PREZES

dr Magdalena Maziarz (Uniwersytet Wrocławski)

Adiunkt w Zakładzie Translatoryki i Glottodydaktyki Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Absolwentka studiów kwalifikacyjnych z zakresu zarządzania w oświacie, nauczycielka języka niemieckiego oraz edukacji medialnej w szkole średniej, wicedyrektor (2014 – 2018).

Członek Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej od 2014. Członek Stowarzyszenia Germanistów Polskich. Egzaminator Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (język niemiecki). Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli. Autorka monografii „Zaangażowani w rzeczywistość. Szkolna edukacja medialna w Niemczech i Polsce”. Zainteresowania badawcze to m.in. edukacja medialna (dzieci, młodzieży, dorosłych), edukacja medialna w systemach oświatowych. Systemy oświatowe, dydaktyka, innowacje w edukacji, kształcenie nauczycieli. Kompetencje kluczowe  w uczeniu się języków obcych, AI w glottodydaktyce, dydaktyka języka obcego, edukacja medialna a inne dziedziny nauki.

Więcej: padlet

 

WICEPREZES

prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Jacek Pyżalski – Profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pomysłodawca, kierownik i wykonawca ponad sześćdziesięciu międzynarodowych i krajowych projektów badawczych, w tym prestiżowych projektów międzynarodowych tj. ECIP, EU Kids Online, ySkills (Horyzont 2020), Lights4Violence (Horyzont 2020). Reprezentant Polski w czterech pięciu akcjach COST Europejskiej Fundacji Nauki. Autor licznych publikacji, w tym pierwszej na polskim rynku monografii naukowej dotyczącej cyberprzemocy. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Rady Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz rady programowej Fundacji Orange. Członek  Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Członek Zespołu ds. Zespołu ds. Przeciwdziałania Uzależnieniom Behawioralnym w Krajowym Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom oraz członek Rady Naukowej Holistic Think Tank. Wielokrotnie nagradzany za działalność naukową, m. in. nagrodą im. prof. Tomasza Hofmokla w kategorii „Społeczeństwo Informacyjne” (NASK), nagrodą na Nagroda na stulecie UAM Doskonałość w nauce -użyteczność w praktyce). Czterokrotnie na liście 100 osób, które przyczyniły się do rozwoju kompetencji cyfrowej w Polsce decyzją  Kapituły Polskiego Szerokiego Porozumienia na Rzecz Rozpowszechnienia Umiejętności Cyfrowych (obecnie na Liście Honorowej). Pomysłodawca i redaktor pierwszego w Polsce podręcznika do kryzysowej edukacji zdalnej, pt. Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele.

SEKRETARZ

dr Magdalena Pataj (UMCS w Lublinie)

Magdalena Pataj – adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz politologii (spec. dziennikarstwo). Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o mediach. Zainteresowania badawcze oscylują wokół takich zagadnień jak: marketing społeczny, komunikacja językowa, teorie mediów, komunikowanie o zdrowiu. Autorka monografii „Kampanie społeczne promujące zdrowie w Polsce w latach 1989-2020” (Lublin 2021) oraz artykułów naukowych z zakresu komunikowania o zdrowiu, marketingu społecznego, roli kobiet we współczesnym świecie.

SKARBNIK

Dr hab. Magdalena Ślawska, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski w Katowicach)

Mediolingwistka, edukatorka, tutorka, profesor w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej na Wydziale Nauk Społecznych UŚ.

Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół badań gatunków medialnych, szczególnie prasowych i internetowych, wokół świadomości gatunkowej nadawców i odbiorców mediów oraz pragmatyki i wizualności tekstu medialnego. Edukacja medialna jest jej bliska w kontekście uczenia do odbioru i tworzenia medialnego tekstu.

Autorka monografii: Formy dialogu w gatunkach prasowych (Katowice 2014), Sztuka mediów. O świadomości gatunkowej dziennikarzy prasowych (Katowice 2019), współredaktorka tomów Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Laureatka konkursu „Doktorat 2012” Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Jej książka habilitacyjna została nagrodzona przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej. Przez wiele lat pełniła funkcję dyrektora Uniwersytetu Otwartego w Uniwersytecie Śląskim.

Jest członkinią: Komisji Medioznawczej Polskiej Akademii Umiejętności, Mediolingwistycznej Komisji przy Międzynarodowym Towarzystwie Slawistycznym, Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Pracuje w Sekcji Język w mediach PTKS oraz Sekcji Mediolingwistycznej Komitetu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach PAN.

DKF
CZŁONEK ZARZĄDU

dr hab. Danuta Kępa-Figura, prof. UMCS (UMCS w Lublinie)

Współzałożycielka PTEM. Członek Prezydium Mediolingwistycznej Komisji przy Międzynarodowym Towarzystwie Slawistycznym, Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, Zarządu Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Autorka i redaktor naukowa kilkudziesięciu pozycji naukowych. Oddziaływanie na polu edukacji medialnej łączy z zainteresowaniami badawczymi.  W pracach, poświęconych językowym i multimodalnym przekazom zapośredniczonym medialnie, wykorzystuje metodologiczne rozwiązania lingwistyczne (przede wszystkim lingwistyki kulturowej, pragmatyki językowej i genologii lingwistycznej) oraz ustaleniami o charakterze medioznawczymDo interesujących ją zagadnień należą: intencjonalność przekazów medialnych (ich sprawczość, perswazyjność, fatyczność), i zjawiska językowe podporządkowane tej intencjonalności (m.in. gry językowe); gatunkowe ukształtowanie przekazu medialnego; problematyka medialnego obrazu świata i narracji w mediach.